Şükran Moral
Bordello, 1997, Video, 8’24”
1997’de İstanbul’da “Yüksek Kaldırım” diye bilinen en az yüzyıllık tarihi olan, toplumun sinemasına şarkılarına geçmiş önemli bir yer olan genelevde performans yaptım. Elbette ne benden önce ne de sonra hiçbir sanatçı genelevde performans yapmadı. Genelev kapısında fotoğraf çekimi ile sınırlı olmayan bu performansımı 5. İstanbul Bienali için yapmıştım. Amacım genelev, akıl hastanesi, morg ve hamamda performans yapıp bunları jinekoloji masası üstünde “İstanbul’u Vajinamdan Seyredin” yazısıyla göstermekti. Öyle de oldu. İstanbul’daki geneleve girmek büyük bir tabuyu da yırtmak demekti. Tabuların karnına jilet atmak diyorum ben buna. Genelev çalışanlarıyla birlikte yaptığım bu performansta elime “for sale” yazan bir kağıtla genel evin kapısına da “Çağdaş Sanat Müzesi” yazmıştım. Müzeyle genelev arasında yer değiştirme. Sanatçının da satılık olması, sanat çevresine de kara mizahla sömürünün altını çizme çabasıdır. Sanat eserinin evlerinde kadınlarından bakire olmasını isteyen, genelevde kadını obje olarak görüp kullanan bir erkek egemen sistemin teşhiri, sanatçının tabulara müdahalesi diyebilirim.